Goedemorgen! Dit zijn de belangrijkste dingen die je vandaag moet weten.
1. Pieter Elbers mag waarschijnlijk toch baas van KLM blijven
Zal KLM dinsdag opgelucht kunnen adem halen? Hun topman Pieter Elbers zou dan naar verluidt herbenoemd worden als president-directeur van de luchtvaartmaatschappij, schrijft de Franse krant La Tribune. Volgens de krant heeft Elbers ingestemd met een compromis met de top van moederbedrijf Air France-KLM. Hierbij zou de huidige organisatiestructuur intact blijven en Elbers worden benoemd als adjunct-topman bij Air France-KLM.
De afgelopen weken leek de positie van Elbers op de tocht te staan. Ben Smith, de topman van Air France-KLM, zou van hem af willen omdat Elbers te vaak heeft dwarsgelegen bij plannen van Parijs om de autonomie van KLM in te perken. Zowel de ondernemingsraad als de raad van commissarissen pleitten voor een nieuwe termijn voor Elbers. Ook het personeel sprong in de bres voor hun topman, met een petitie die meer dan 25.000 keer werd ondertekend.
2. Minister vindt nu al dat Schiphol moet doorgroeien na 2020
Jammer voor de omwonenden, maar als Schiphol na 2020 niet verder groeit dan verliest het de concurrentieslag met andere Europese vliegvelden. Dat klassieke argument hanteert minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Hoewel er weerstand is vanuit omwonenden en milieuorganisaties, blijft ze volledig achter het plan staan om Schiphol na 2020 te laten doorgroeien, zegt ze in een interview in de Volkskrant.
Tot en met 2020 geldt op Schiphol een plafond van 500.000 vluchten per jaar, dat nu al is bereikt. “Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?”
3. Duitse auto's geen bedreiging voor de nationale veiligheid van de VS, vindt Merkel
Deze week komt de Amerikaanse minister van Handel Wilbur Ross naar verwachting met een rapport waarin mogelijk staat dat de import van buitenlandse auto's een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid van de VS.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel hintte hier afgelopen weekend op tijdens een toespraak in München. Daarbij gaf Merkel aan niet te begrijpen dat Duitse auto's een veiligheidsgevaar voor de VS zouden vormen als ze worden geïmporteerd, terwijl bijvoorbeeld BMW een grote autofabriek heeft in het zuiden van de Verenigde Staten.
4.Vrees groeit dat Theresa May blindelings afkoerst op no deal-Brexit
De Britse premier Theresa May doet het voorkomen alsof ze denkt op het allerlaatste moment nog concessies te kunnen lospeuteren bij de andere EU-landen, om haar eigen Brexit-deal te redden. Bijvoorbeeld door extra toezeggingen over de Ierse grens.
Maar in steeds meer EU-landen wordt dit gezien als een fatale inschattingsfout, zo meldt de site Politico. De vrees groeit dat May blindelings gokt op een last-minute-deal. Met als risico dat als die er niet komt, de gevreesde no deal-Brexit een feit wordt. Met alle negatieve economische gevolgen van dien.
5. Facebook gedraagt zich volgens Brits parlement als 'digitale gangster'
Facebook heeft expres de privacyregels gebroken en zou daarom direct aan strenge wet- en regelgeving moeten onderworpen. Dat staat volgens de Britse krant The Guardian in een onderzoek van het Britse parlement naar nepnieuws. Het sociale medium en de leidinggevenden worden daarin 'digitale gangsters' genoemd.
Facebook heeft niet genoeg gedaan tegen Russische pogingen om de verkiezingen te beïnvloeden en heeft bovendien het onderzoek van de Britten gedwarsboomd, zo valt te lezen in het rapport. Oprichter Mark Zuckerberg zou alleen maar medewerkers naar verhoren hebben gestuurd die vragen niet konden beantwoorden. "Facebook blijft winst belangrijker vinden dan de veiligheid van de gebruikers", schrijven de onderzoekers.
6. AH laat Belgen kennis maken met prijzenslag in supermarkt
In België doen supermarkten niet echt aan prijzenslagen, maar daar gaat Albert Heijn wellicht verandering in brengen. De blauwe grootgrutter zou naar eigen zeggen de scherpste actie ooit hebben gevoerd in Vlaanderen. Verse broodjes, paprika's en strooikaas konden onze zuiderburen voor 1+2 gratis krijgen. "Een schot voor de boeg" in aanloop naar een groter offensief, zegt de Belgische supermarktdeskundige Jorg Snoeck in NRC.
Daarmee haalt AH de supermarktoorlog die in Nederland 15 jaar geleden begon, alsnog naar België. Destijds hadden de Belgische supers geen zin om met agressieve prijsacties een beetje marktaandeel te winnen. Volgens Snoeck accepteerden de supermarkten hun plek. Colruyt was de goedkoopste en Delhaize de grootste. „Supermarktketens lieten elkaar hier in hun waarde en gingen niet te diep in het verlagen van hun prijzen.”
7. IKEA schrapt €1 ontbijt
Een vervelende verrassing voor mensen die zaterdagochtend hoopten op een lekker, Zweeds ontbijtje van een euro: meubelgigant IKEA heeft de prijs omhoog gegooid. Dat meldde RTL Nieuws. Voorheen kreeg je voor een euro twee broodjes met beleg, een gekookt ei en een kop koffie of thee, maar nu moet je daar plotseling meer voor betalen en ziet het ontbijt er bovendien heel anders uit.
Een kop koffie en een croissantje kosten nu 1,50 euro. Als je lid bent krijg je korting en hoef je maar zestig cent te betalen. Voor het échte ontbijtje, een croissant, bruin of wit broodje, 2 plakjes kaas of kipfilet, margarine en een warme drank, ben je nu 3,45 euro kwijt. Als lid betaal je 1,20 euro.
8. Fiscus grijpt zwartspaarder met 45 miljoen
De Belastingdienst heeft een grote vis gevangen in de speurtocht naar zwartspaarders: Het gaat om een Nederlander die de fiscus maar liefst 45 miljoen euro schuldig is, schrijft De Telegraaf. Een mijlpaal voor het team Verhuld Vermogen van de Belastingdienst die sinds de oprichting in 2001 nu 4 miljard aan niet-betaalde belasting heeft weten op te sporen.
Denk maar niet dat het verstopte geld bij snelle criminelen lag. Volgens staatssecretaris Menno Snel van Financiën gaat om heel gewone Nederlanders - "bij wijze van spreken de groenteboer"- die hun verdiende geld in het buitenland stallen.